Grote Generatiedebat Verpakken in 2028: “Blijf deel uitmaken van de toekomst!”

28 november 2013

“Welke trends in verpakken de toekomst precies brengt, is niet te voorspellen. Maar het belangrijkste is, dat je als onderneming deel uitmaakt van die toekomst – een toekomst die vandaag al begint. Door deel te nemen aan dit geweldige Generatiedebat over het verpakken in 2028 hebben jullie wat dat betreft de goede stap gezet. Ik wens jullie dan ook allemaal veel succes toe, zowel morgen als volgend jaar als in de komende jaren tot en met het moment dat wij het 75-jarig van het NVC vieren, in 2028!”

Met deze woorden sloot NVC-voorzitter Peter van der Knaap het Grote Generatiedebat Verpakken in 2028 af. Het debat vond plaats op 28 november 2013 ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van vereniging NVC Nederlands Verpakkingscentrum. NVC (opgericht in 1953) is de vereniging van bedrijven die het belang erkennen van verpakken als activiteit binnen de gehele supply chain van verpakte producten. Het NVC lidmaatschap, de projecten, informatiediensten en de opleidingen stimuleren het continu verbeteren van het verpakken. Anno 2013 telt het NVC ruim 550 lidbedrijven, van retailers tot en met verpakkingsleveranciers en van machinebouwers tot en met designbureau’s.
Het Generatiedebat vond plaats bij NVC-lidbedrijf Milgro. Vanuit een vernieuwende kijk op afval voert Milgro voor haar opdrachtgevers de regie over de dagelijks vrijkomende afvalstromen. Milgro pakt de verspilling van grondstoffen aan vanuit integrale afvalbeheersing en volledig inzicht. Dit resulteert voor de opdrachtgever in een positief financieel resultaat, betere milieuprestaties en kansen om te innoveren.

Negentig deelnemers, afkomstig uit drie generaties, deden mee aan het Debat. De generaties waren: De Young Talents (18-25 jaar), De Backbones (26-49 jaar) en De Eminences Grises (50+). Eerst ontwikkelden de generaties hun visie op het verpakken in 2028, ieder in een speciaal daartoe ingerichte ruimte onder leiding van een debatleider. Een speciaal voor het Debat ontwikkeld Trendblad Verpakken met de acht belangrijkste verpakkingstrends van 2013 was het startpunt. Iedere generatie kon in het Trendblad ook een extra, nieuwe trend aangeven.

Aansluitend vond het plenaire Debat plaats. Dit resulteerde in een aantal unieke, verrassende en inspirerende inzichten die de komende weken door het NVC verder worden geanalyseerd. Alle deelnemers en NVC-leden in het algemeen ontvangen de hieruit resulterende tweetalige Debatrapportage in januari 2014.

Plenair debat (Hoge-resolutie foto's op aanvraag via info@nvc.nl).

Neem voor meer informatie contact op met Ger Standhardt, g.standhardt@nvc.nl of +31(0)182-512411.
Hoge-resolutie foto op aanvraag via info@nvc.nl.