Lancering van de Japanse editie van het PUMA MANIFEST

samen werken aan het einde van verpakkingen als milieuprobleem in Japan en de rest van de wereld

Vrijdag 26 februari 2021 wordt de Japanse editie van het PUMA MANIFEST officieel gelanceerd in een unieke presentatie op verpakkingsbeurs TOKYOPACK2021 om 3PM Tokio Tijd. De presentatie wordt getoond aan het live publiek dat de beurs in Tokio op dat moment bijwoont en zal later die dag wereldwijd toegankelijk zijn via de website van NVC en TOKYOPACK 2021. De Japanse editie van het PUMA MANIFEST en de presentatie kunnen vanaf dat moment GRATIS gedownload worden via www.nvc.nl/puma

Het PUMA-project

Het PUMA-project is de collectieve inspanning van de verpakkingsgemeenschap om wereldwijd een einde te maken aan verpakkingen als milieuprobleem. Verpakken doet de mensheid als sinds de oudheid, maar de 20e eeuw heeft een dramatische versnelling in gang gezet. De wereld verpakt nu minstens 320.000 producten per seconde, wat resulteert in evenveel geleegde verpakkingen later in de tijd en op een andere locatie. Dit heeft tot grote milieuzorgen geleid. Als verpakkingsgemeenschap behouden we onze maatschappelijke acceptatie alleen als deze zorgen op de juiste manier worden aangepakt.

Het PUMA MANIFEST

Het PUMA-manifest werd op 6 mei 2020 gepubliceerd (in het Engels) en schetst de weg die moet worden bewandeld om een einde te maken aan verpakkingen als wereldwijde milieuprobleem. Het omvat het PUMA-model dat de essentie van de verpakkingsactiviteit en de betrokken hulpbronnen beschrijft. Er wordt een conceptueel stappenplan gepresenteerd dat door elke individuele actor en de wereldwijde verpakkingsgemeenschap als geheel op een zelf-organiserende manier moet worden toegepast.

Ga voor alle informatie over PUMA naar www.nvc.nl/puma