Leven Lang Leren absolute noodzaak voor verduurzaming verpakkingssector

05 juli 2018

“Méér studenten in het reguliere onderwijs opleiden en veel actiever stimuleren dat werknemers zich continu blijven bijscholen op verpakkingsgebied. Alleen zo kunnen we in Nederland op verpakkingsgebied duurzaam onze milieudoelstellingen halen.”

Dit stelt Michaël Nieuwesteeg van het NVC Nederlands Verpakkingscentrum in een landelijke krantenbijlage, terwijl de verpakkingssector zich opmaakt de komende jaren een aantal grote uitdagingen aan te pakken. Tevens zijn de voorbereidingen gestart voor de 5e jaarlijkse conferentie over HRM en skills development in verpakken (Future of Business Education in Packaging, FBEP). Die wordt gehouden op donderdag 14 maart 2019 in Boston, Massachusetts (VS).

NVC (opgericht in 1953 en gevestigd in Gouda) is de vereniging van bedrijven die het belang erkennen van verpakken als activiteit binnen de gehele supply chain van verpakte producten. Met meer dan vijfhonderd lid-bedrijven, van retailer tot recycler en van levensmiddelenfabrikant tot designbureau, is het NVC een drijvende kracht achter het continu verbeteren van het verpakken in Nederland en daarbuiten.

“Power to the People!”

Verpakken is het tijdelijk integreren van een externe functie en een product om het gebruik van het product mogelijk te maken. Nederland doet het zo’n duizend keer per seconde. Dat zijn volgens de NVC-voorman even zoveel kansen om het duurzamer te doen. Bij duurzame ontwikkeling denkt het NVC aan de drie-eenheid People, Planet en Profit. Planet betreft het Milieu, Profit het Geld en People, dat zijn de mensen. Die laatste groep is niet alleen een oorzaak van milieuproblemen, maar moet in de visie van de vereniging uit Gouda ook de oplossing kunnen bieden, op basis van hun kennis, kunde en vaardigheden.

Naast milieuproblemen zijn er nog talloze andere uitdagingen in onderlinge samenhang op te pakken, aldus het NVC. Zo gaat het verpakken een belangrijke rol spelen in onder meer het verbeteren van de zorg, het ondersteunen van een verantwoorde consumptie, het duurzaam verder laten groeien van de e-commerce en – last but not least – het creëren van nieuwe, effectievere supply chains. Een Leven Lang Leren door de kenniswerkers in de distribuerende handel, alsmede bij gebruikers en leveranciers van verpakkingen is daarvoor essentieel.

FOTO
Think-Learn-Act! Continu opleiden en trainen van de kenniswerkers in de verpakkingssector is absoluut nodig om de vele uitdagingen succesvol aan te pakken, aldus NVC-directeur Michaël Nieuwesteeg (Foto: Sandra Zijlstra Photography)

Vraag de European Media krantenspecial aan via info@nvc.nl of lees de online pdf hier.

Neem voor meer informatie contact op met Oscar Faber, o.faber@nvc.nl of
bel het NVC-verenigingsbureau op +31-(0)182-512411.
Vraag de hoge-resolutie foto aan via info@nvc.nl.