Tien finalisten De Gouden Noot 2016 wekken wereldwijd interesse

01 juli 2016

De tien finalisten van verpakkingsinnovatiewedstrijd De Gouden Noot 2016 die op 1 juli 2016 werden gepresenteerd, wekken wereldwijd interesse nu de discussie ontbrandt over de vraag wie van hen, later dit jaar, de uiteindelijke winnaar van het Goud zal worden. De Gouden Noot is ’s werelds meest competitieve verpakkingsinnovatiewedstrijd. Met De Gouden Noot stimuleert het NVC Nederlands Verpakkingscentrum innovaties op het gebied van verpakte producten en verpakkingen. De Gouden Noot dankt zijn naam aan de unieke trofee met daarin de massief gouden walnoot, teken van een duurzame, effectieve en innovatieve verpakking.

De kick-off van de 28e editie vond plaats op 1 oktober 2015 in de Koninklijke Industrieele Groote Club in Amsterdam en de deadline voor inschrijven was 1 mei 2016. Dit gaf de wereldwijde verpakkingsindustrie voldoende tijd deelname te overwegen en hun inschrijvingen goed voor te bereiden. Op 8 en 9 juni 2016 vond de eerste jureringsronde plaats, waarbij alle uiteindelijk 36 ingezonden verpakkingen fysiek aanwezig waren voor de jurydiscussie. Aan het eind van deze twee dagen maakte de 20-koppige jury haar keuze voor de tien finalisten.

De finalisten zijn:

BloomPost
Smurfit Kappa Zedek

BOW label
Eshuis BV

Emmi’s All in one Fondu
Ardagh Metal Packaging

FLEXA Creations Color Testers
FLEX/design

Volledig biobased en composteerbare koffiecapsule
Bio4Pack en ATI

GreeNest
Huhtamaki Molded Fiber Netherlands B.V.

Helix
Owens-Illinois

Ecobulk HX IBC
Schütz Benelux B.V.

SmartMix Pro
Sealed Air - Diversey Care

Verpakking voor de
Ultimaker 2 Go
FLEX/design

Alle finalisten zijn vanaf nu te bekijken op www.degoudennoot.nl en zijn ook zijn ‘fysiek’ te zien op de NVC-stand op de interpack (4-10 mei 2017).

In november 2016 vindt de tweede juryronde plaats. Elke finalist presenteert dan zijn inzending aan de voltallige jury om uit te leggen waarom zijn/haar inzending de uiteindelijke winnaar moet zijn ten opzichte van de andere negen finalisten. Wie uiteindelijk de trofee met de massief gouden walnoot zal vasthouden, wordt bekendgemaakt op 24 november 2016 ’s avonds tijdens de Prijsuitreiking in het Evoluon te Eindhoven.

Deze unieke gebeurtenis, gepresenteerd door TV-grootheid, actrice en toegepast econoom Francesca Vanthielen, brengt 160 professionals in verpakkingsinnovatie bijeen in een werkelijk unieke ambiance. Na de bekendmaking van de winnaars van het Goud, Zilver en Brons zal ’s werelds eerste live crowdfunding event in verpakken zich gaan ontrollen. Nadat iedere deelnemer €1.100 in NVC-geld heeft ontvangen zullen twee business startups in verpakken hun plannen en investeringsbehoefte presenteren. Het is dan aan het publiek om hun investeringskeuze te maken…

Klik hier om de finalisten te zien op de site.
Klik hier om in te schrijven voor de Prijsuitreiking op 24 november 2016 (maximum aantal deelnemers bedraagt 160).
Klik hier om NVC te ontmoeten als u de interpack in 2017 gaat bezoeken.

Neem voor meer informatie en/of voor foto’s van de tien finalisten contact op met Ger Standhardt, g.standhardt@nvc.nl of +31-(0)182-512411.